Wady i zalety sklepów internetowych

Sklep internetowy

Sklepy internetowe przyciągają ludzi w różnym wieku, różnej płci. Praktycznie każdy w swoim życiu na pewno raz kupił coś przez internet. Choć niektórzy nie wyobrażają sobie innych zakupów niż te tradycyjne na, które poświęca się praktycznie cały dzień i całą swoją energię, dzieje się tak zazwyczaj przed świętami. Wtedy zarówno sklepy internetowe i stacjonarne przeżywają prawdziwe oblężenie. Każdy z rodzajów sklepów ma swoje wady i zalety.

Zalety zakupów w sklepie internetowym

Sklep internetowy
Sprzedaż w sklepie internetowym
  1. Większa dostępność produktów.

Nigdy nie trafisz na „puste” półki, a jeśli chwilowo w danym sklepie nie będzie danej rzeczy, którą potrzebujesz, zostaniesz przekierowany tam, gdzie jest dostępny lub będziesz mieć możliwość zarezerwowania go i gdy tylko znów będzie dostępny zostaniesz o tym powiadomiony.
W jednym miejscu masz dostęp do przeróżnych marek z całego kraju, a nawet świata.

 

  1. Niższe ceny.

Sklepy internetowe oferują zdecydowanie niższe ceny za te same produkty w porównaniu ze stacjonarnym punktem sprzedaży. Posiadają też dużo zniżek, promocji i bonów, np. za zapisanie się do newslettera czy założenie darmowego konta na stornie otrzymujemy rabaty na pierwsze zakupy. Obniżenia kosztów są możliwe dlatego, że produkt trafia bezpośrednio do nas od producenta, nie przez pośrednika. Nie musi on też płacić za wynajmowanie powierzchni użytkowej czy reklamowej. To wszystko sprawia, że ceny sporo się różnią.

 

  1. Większa wygoda.

Takie zakupy możemy dokonać nie wychodząc z domu, będąc w piżamie, bez makijażu czy nie mając zupełnie czasu – pomiędzy wykonywaniem zwykłych obowiązków domowych. Sklepy  internetowe są „dostępne” 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, 365/366 dni w roku, nawet w niehandlowe niedziele. Zaoszczędzimy czas i nerwy (ominie nas czekanie w długich kolejkach do kasy i przeciskanie się przez tłumy w sklepie), który będziemy mogli wykorzystać na inne ciekawe rzeczy.

 

  1. Oszczędność.

Sklepy internetowe „dbają” o nasz portfel i stan konta.

Często, wybierając się na większe zakupy, spędzamy na nich więcej czasu oraz wydajemy więcej pieniędzy, niż jest to konieczne, jedząc na mieście, płacąc za transport, kupując pod wpływem impulsu, itp. Wiele osób nawet sobie nie uświadamia jak wiele czasu i pieniędzy przepływa im przez palce, gdy wybierają się na zakupy do galerii handlowych. Zakupy online stanowią często bardzo dobry sposób na obniżenie kosztów i ratowanie domowego budżetu.

 

  1. Pełna dyskrecja

Nie zawsze chcemy, by ktoś zauważył co kupujemy, czasem chcemy zachować to w tajemnicy. Niektórzy nie lubią kupować, np. bielizny w stacjonarnych sklepach bo jest to dla nich krępujące, dlatego sklepy internetowe to idealne rozwiązanie dla takich osób.

 

  1. Duża dostępność rzeczy przecenionych i używanych.

W Internecie łatwiej jest trafić na przecenione produkty. Niektóre sklepy internetowe oferują nowe przedmioty, albo nowe rzeczy w korzystnych cenach. Łatwo wtedy możemy nabyć tzw. białe kruki czy antyczne perełki. Jest to możliwe dzięki popularnym serwisom aukcyjnym, m. in. Allegro.

 

  1. Możliwość wysyłania prezentów.

Wiele sklepów ma w swojej ofercie darmowe pakowanie i wysyłanie prezentów. Możemy wybrać, kupić i od razu prosto od sprzedawcy wysłać prezent dla wyjątkowej osoby. Taka możliwość jest szczególnie przydatna w okresie świątecznym, gdy np. z jakiś powodów nie będziemy się widzieć w tak cudownym czasie, a chcemy obdarować ją prezentem świątecznym.

 

  1. Porównanie cen.

Robiąc zakupy w internecie możemy bez problemu porównywać i w łatwy sposób sprawdzać ceny w poszczególnych sklepach i wybrać te, które są dla nas odpowiednie. W sieci dostępnych jest dużo porównywarek cenowych, np.  Nokaut, Skąpiec, Ceneo. Mamy też dostęp do opinii innych klientów, możemy wymieniać się nawzajem informacjami i komentarzami na temat danych usług, produktów, salonów, sklepów.

 

  1. Brak kompulsywnego kupowania.

Często dzieje się tak, że gdy wracamy z zakupów w stacjonarnym sklepie okazuje się, że kupiliśmy niepotrzebne rzeczy, których nie mieliśmy w planach. Zdarza się tak bo zanim dotrzemy, znajdziemy pożądany dział i produkt, musimy przejść przez większość sklepu i po drodze znajdujemy promocje, specjalne oferty, które wydają się nam „opłacalne” – bo  lepiej kupić teraz dopóki cena jest niższa i mieć na potem albo nie było produktu, który potrzebowaliśmy i wybraliśmy zamiennik z braku innego wyjścia. Zakupy online, zgodnie z prawem, umożliwiają zwrot towaru w ciągu 14 dni od daty kupna. Jednak nie może on nosić śladu użytkowania.

Wady zakupów w sklepie internetowym

  • Zakupiony towar nie otrzymujemy od razu, musimy czekać na dostawę, która czasem zajmuje dużo czasu.
  • Nie mamy możliwości dotknięcia (przymierzenia, w przypadku zakupów odzieżowych) towaru i zobaczenia na żywo (niektóre zdjęcia nie są wiarygodne – kolory nie są tak intensywne).
  • Nie możemy sprawdzić czy nie ma uszkodzeń, ani jakości czy materiału.
  • Czasami musimy ponosić koszty zwrotów.
  • Nie wszystkie sklepy zgadzają się na zwrot zakupu.
  • Ryzyko trafienia na oszustów, nieuczciwych sprzedawców.

Kiedy dokonujemy zakupów w sklepach internetowych trzeba wszystko dokładnie czytać i dopilnować wszystkich kwestii, by nie dać się oszukać.