Jak łączy się kontenery na statku?

Jak łączy się kontenery na statku?

Jak łączy się kontenery na statku? Przewożenie towarów statkami jest powszechne na całym świecie. Oczywiście nie byłoby tak popularne, gdyby nie reprezentowało zalet, które sprawiają, że ta forma jest konkurencyjna wobec innych. W tym przypadku jest to przede wszystkim połączenie dwóch korzyści. Pierwszą jest niska cena, a drugą możliwość przewozu bardzo zróżnicowanych towarów. W przypadku transportów długodystansowych jest to najbardziej opłacalna finansowo kwestia. Jaka jest wada tego rozwiązania? Z pewnością czas trwania całego procesu transportu.

Kontener – ważny element żeglugi

Wszystko nie byłoby tak wydajne, gdyby produkty nie były odpowiednio pogrupowane. Z jednej strony oznacza to możliwość załadowania większej ilości towarów. Z drugiej jest to forma uzbrojenia towaru tzn. znajduje się on w dodatkowym stalowym zabezpieczeniu. Samo połączenie poszczególnych elementów jest niezwykle istotną kwestią i właśnie nim się zajmiemy w ramach tego artykułu. Gotowe kontenery mieszkalne są najlepszym dowodem na to, jak uniwersalne jest to rozwiązanie. Domy mieszkalne z kontenerów to ciekawy trend, który prawdopodobnie będzie ciągle zyskiwał na znaczeniu. Jak jednak łączy się te elementy na statku?

Łączenie kontenerów

kontenery-morskieŁączenie kontenerów umożliwia optymalizowanie wykorzystania przestrzeni na statku. Oczywiście rejsy długo trwają i chociaż kwoty są ostatecznie stosunkowo niskie, nie byłoby to możliwe bez właściwego wykorzystania dostępnej powierzchni. Z jednej strony możemy to rozpatrywać w kwestii mocowania poszczególnych kontenerów na statku. Oczywiście muszą one być odpowiednio utwierdzone do statku. Będzie to jednak skuteczne tylko jeśli poszczególne kontenery zostaną połączone w formie bloków lub stosów. Wymaga to jednak łączenia poszczególnych elementów.

Zobacz również:

Łączenie kontenerów w poziomie

Jak wygląda łączenie kontenerów w poziomie? Odbywa się przede wszystkim za pomocą dwóch podstawowych metod. Rozpatrzymy to właśnie na podstawie tych dwóch rodzajów. Oczywiście samo łączenie w poziomie służy zachowaniu stabilności i tym samym prowadzi do uzyskania bezpieczeństwa transportu.

Łączniki mostowe

Podstawową formą łączenia kontenerów jest wykorzystanie łączników mostowych. Producent kontenerów magazynowych musi zadbać o to, żeby te stalowe elementy zawierały elementy, które ułatwią tego rodzaju łączenie. Znajduje się ono przy słupkach narożnych. W praktyce oznacza to łączenie za pomocą śrub. Prostota tego rozwiązania jest połączona z trwałością i praktycznością. W przypadku kontenerów morskich łączniki mostowe sprowadzają się do wykorzystania mocowań śrubowych oraz rygli znajdujących się w narożach.

Sprawdź także:

Łączniki skrętne

40 stopowe kontenery należą do najczęściej wykorzystywanych na świecie. Oczywiście muszą one być zabezpieczone. Z jednej strony oznacza to przytwierdzenie względem siebie w poziomie, a z drugiej również zabezpieczenie przed przesuwaniem (związane z poprzednim) oraz ochronę przed przewróceniem. Wykorzystanie łączników skrętnych idealnie nadaje się do tego zastosowania. Oprócz tego konieczne jest również łączenie kontenerów w pionie. Nie ma to znaczenia, czy będziemy analizować wcześniej wspomniane kontenery 40 ft, czy inne, ich przewóz nie byłby tak tani, gdyby w trakcie transportu nie składowało się je w formie stosów.

Łączenie kontenerów w pionie

Układanie w stosie oznacza rozmieszczanie jednego kontenera na drugim. Producent kontenerów magazynowych musi wziąć pod uwagę zapewnienie dostarczenia odpowiednich warunków wytrzymałościowych. Oczywiście muszą zostać spełnione normy bezpieczeństwa, które dotyczą choćby liczby kontenerów, które muszą być ułożone w stosie. Twistlocki są urządzeniami, które idealnie nadają się do analizowanego celu. Występuje kilka rodzajów tych połączeń i są one wykorzystywane w zależności od potrzeb. Po pierwsze,  gdy będziemy łączyć puste kontenery, wykorzystuje się do tego celu urządzenia manualne. Oprócz tego występuję jednak półautomatyczne oraz automatyczne, które są stosowane wraz ze zwiększającą się wagą poszczególnych stalowych kontenerów (oczywiście różnicująca jest ich zawartość). Twistlocki automatyczne stosowane są do najcięższych kontenerów tzn. tych wypełnionych blisko granicy swojej ładowności.

Pozostałe kwestie łączenia kontenerów

kontenery-morskie-sprzedazŁączenie kontenerów w dużej mierze sprowadza się do łączenia poziomego (choćby w postaci łączników mostowych oraz skrętnych) oraz pionowego (najczęściej w formie twistlocków). Montowanie na statku jest dokładnie unormowane, co nie zmienia faktu, że wiele kwestii jest dostosowana do zdrowego rozsądku. Podczas łączenia cięższe kontenery umieszcza się niżej niż lżejsze. Podobnie występuje ograniczenie odnośnie liczby kontenerów w stosie. Samo gromadzenie tych elementów w postaci bloków również jest dokładnie unormowane. Ostatecznie sam montaż jest połączeniem kilku kwestii. Pionowe oraz poziome łączenie dotyczy montowania do siebie poszczególnych kontenerów. Innym elementem jest również mocowanie do statku. Ostatecznie za pomocą tych wszystkich metod uzyskuje się ograniczenie ruchu kontenerów. Tym samym nie dochodzi do ruchu kontenerów i prowadzi to do uzyskania bezpieczeństwa transportu. Ważne jest również wykorzystanie prowadnic, które również podwyższają poziom utrwalenia połączenia. Wiele elementów odnosi się do zdrowego rozsądku i to właśnie takie metody okazują się najskuteczniejsze.